Zakład Wulkanizacyjny Zakopane
Kościuszki 10, Zakopane - Tel.: 604 637 715
łańcuchy na koła zakopane, akumulatory zakopane, wulkanizacja zakopane, alufelgi zakopane,

WULKANIZACJA ZAKOPANE

Serwis opon i kół w Zakopanem, akumulatory, łańcuchy na koła Zakopane

Parametry i dobór odpowiednich felg

 

W przypadku prawidłowego doboru felg do pojazdu bardzo istotne są dane dotyczące marki i modelu auta, roku produkcji i rodzaju silnika. Często pojazdy wyprodukowane w podobnym okresie mogą posiadać różne silniki, a co się z tym wiąże mają inną moc. Szczególnie w przypadku pojazdów osobowych. Skutkuje to dopasowaniem do nich różnego rodzaju układów hamulcowych, co jest bardzo istotne przy montażu felg.

Na rozmiar felgi składa się kilka poszczególnych wymiarów, które pomagają w lepszym dopasowaniu poszczególnej felgi do danego rozmiaru opon. Bardzo istotna jest ilość otworów i ich rozstaw, co pozwala zamontować daną obręcz do piasty.

Przykład:
Rozmiar opony: 205/55R16
Rozmiar felgi: 7.0” x 16”
7.0” – szerokość felgi podawana w calach
16” zewnętrzna średnica felgi podawana w calach
Rozstaw śrub lub szpilek: PCD 5x112.0
5 – ilość śrub mocujących felgę
112.0 – rozstaw w mm, czyli średnica okręgu
Odsadzenie:
Offset ( odsadzenie w mm): ET38

Rozstaw otworów mocujących
Rozstaw otworów mocujących występuje pod pojęciem PCD lub LK np. 5x112. Łatwo jest sprawdzić rozstaw otworów w przypadku gdy ich liczna jest parzysta, za pomocą odmierzenia przeciwległych otworów.

Rozstaw śrub (lub szpilek)
Parametry te określają ilość otworów oraz średnicę, na jakiej są rozstawione.

Otwór centralny
Otwór centralny zwany taż „nabą” musi bezwzględnie pasować do kołnierza piasty. Stosuje się tzw. pierścienie centrujące (przy felgach ALU), aby umożliwić zastosowanie danego typu felgi do różnych samochodów ("basic ring system").

ET / OFFSET – Odsadzenie
Jest to odległość między płaszczyzną symetrii felgi a płaszczyzną, którą obręcz styka się z płaszczyzną montażową pojazdu (piastą). Może ona być ujemna lub dodatnia w zależności od ustawienia płaszczyzny montażowej względem tarczy felg.

Ofset - ET  - Einpress Tiefe, dosłownie: głębokość zanurzenia, tłumaczone również jako offset w języku angielskim, lub po polsku: głębokość odsadzenia,   potocznie odsadzenie. Parametr oznaczany najczęściej symbolem ET to podawana w milimetrach wartość odległości między płaszczyzną montażową obręczy (płaszczyzną przylegania felgi do piasty), a jej pionowym środkiem symetrii. W felgach spotkać można ET z wartością ujemną zerową i dodatnią.

Ujemna wartość ET oznacza, że obręcz „wysuwa się” na zewnątrz pojazdu. Dokładniej mówiąc: oś symetrii felgi jest wysunięta w stosunku do płaszczyzny montażowej (a więc i piasty) na zewnątrz samochodu. Np. ET -70 oznacza, że oś symetrii felgi jest wysunięta na zewnątrz o 70 mm względem płaszczyzny montażowej.

Odwrotna sytuacja zachodzi, kiedy wartość parametru ET jest dodatnia. Jest to najczęściej spotykana sytuacja. Przy dodatnim ET felga jest schowana w nadkole samochodu. Dokładniej mówiąc: oś symetrii felgi jest schowana w stosunku do płaszczyzny montażowej (a więc i piasty) do wewnątrz samochodu. Np. ET 120 oznacza, że oś symetrii felgi jest schowana do wewnątrz o 120 mm względem płaszczyzny montażowej.

Szerokość felgi
Wewnętrzna odległość pomiędzy dwoma rantami felgi.

Pierścienie centrujące
Pomagają w dokładnym umiejscowieniu obręczy na piaście. Redukują one różnice pomiędzy standardową średnicą otworu w poszczególnym rodzaju felg, a średnicą na piaście w danym aucie. Źle dobrane powodują wibracje kierownicy i luzowanie się śrub.

"Kołnierz" (Hump, wygarbienie, profil bezpieczeństwa)
Kiedy na felgę działają duże siły poziome (np. przy jeździe po okręgu), wygarbienie na obręczy, przeciwdziała zsunięciu się opony z felgi, zabezpieczając tym samym przed nagłą utratą ciśnienia w oponie.


Polecamy

wynajem samochodów w Zakopanem i Nowym Targu
apartamenty w zakopanem